انتخابات جنجالي امريكا فردا برگزار مي شود
ارسالي فردوس پرويز ارسالي فردوس پرويز


در حالي كه فقط ۴۸ ساعت به برگزاري انتخابات آمريكا باقي مانده بود، طبق آخرين نظرسنجي صورت گرفته، مشخص شد كه جورج بوش ۶ درصد از جان كري پيشي گرفته است.
به نقل از مجله امريكايي نيوزويك، در حالي كه جورج بوش و جان كري نامزدهاي جمهوري خواه و دموكرات رياست جمهوري امريكا ديروز در حال انجام آخرين چالش ها براي انتخابات روز سه شنبه بودند، يك نظر سنجي جديد نشان داد كه بوش با به دست آوردن ۵۰ درصد آرا در برابر كري كه ۴۴ درصد را از آن خود كرده است، ۶ درصد شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات را داراست.
در اين نظرسنجي كه بيش از ۲ ميليون تن از واجدين شرايط شركت كردند، فقط ۶ درصد از راي دهندگان رالف نادر را به عنوان رئيس جمهور آتي امريكا معرفي كردند.

نيوزويك در ادامه آورده است كه جورج بوش در پي اطلاع يافتن از نتيجه اين نظرسنجي اعلام كرد كه مبارزه پي در پي و جدي وي با تروريسم سبب شده است كه مردم آمريكا به وي اعتماد پيدا كنند و برتري وي در اين نظرسنجي كه از سوي نيوزويك صورت گرفته است، نشان دهنده همين موضوع مي باشد.
مسلمانان امريكا به بوش رأي نمي دهند .
از سوي ديگر، مجله نيوزويك در آخرين شماره خود با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در امريكا و فاكتورهاي تاثيرگذار بر آن و هم چنين نقش مسلمانان و اعراب ساكن امريكا در اين انتخابات گزارش داد: هنگامي كه جورج بوش، رييس جمهور امريكا در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور در سال ۲۰۰۰ ميلادي توانست از راي گروه هاي مسلمان و عرب ساكن امريكا برخوردار شده و در نهايت به عنوان رئيس جمهور اين كشور برگزيده شود، توانسته بود حمايت ۴۵ درصد اعراب و ۷۰ درصد مسلمانان امريكايي را به دست آورد. با اين حال اكنون شرايط كاملا فرق كرده است.
بنابراين با توجه به اهميت حمايت گروه هاي عرب و مسلمان از بوش در جريان انتخابات رياست جمهوري امريكا در سال ۲۰۰۰ معلوم نيست كه چرا بوش بر روي جمعيت حدود ۳ درصدي امريكايي هاي عرب تبار و به عبارتي ديگر بين ۵ تا ۷ ميليون شهروند مسلمان امريكا حساب باز نمي كند.

برگزاري انتخابات مجلس نمايندگان و يك سوم سنا
مردم آمريكا فردا علاوه بر انتخاب رييس جمهوري، ۴۳۵ عضو مجلس نمايندگان، يك سوم اعضاي ۱۰۰ نفره سناي اين كشور، فرمانداران ۱۱ ايالت و بسياري از مقامات محلي را نيز برمي گزينند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، راي دهندگان همچنين درباره سرنوشت حدود ۱۵۰ همه پرسي محلي تصميم گيري خواهند كرد.
جمهوريخواهان احتمالا در سطح فدرال، اكثريت ۵۱ به ۴۸ خود را در مجلس و سناي امريكا حفظ خواهند كرد در حالي كه ۱۹ كرسي از ۳۴ كرسي متعلق به دموكرات هاست و يك سناتور مستقل است.
دموكرات ها بايد ۱۲ كرسي را براي در دست گرفتن كنترول مجلس نمايندگان بدست آورند كه اين با توجه به اينكه احتمال انتخاب دوباره ۹۵ درصد است، امري دشوار مي نمايد.


امنيت در انتخابات رياست جمهوري امريكا
يك مقام دولت امريكا اطمينان خاطر داده است كه در جريان انتخابات رياست جمهوري اين كشور هيچ خطر امنيتي راي دهندگان را تهديد نمي كند.به گزارش بي.بي.سي، تام ريچ، وزير امنيت ملي در كابينه امريكا، در سخناني گفته است كه با وجود انتشار نوار اخير اسامه بن لادن، رهبر شبكه شبكه القاعده، حاوي تهديد به حمله به ايالات متحده و اخلال در وضعيت امنيتي اين كشور، هيچ نشانه يا اطلاعاتي در مورد قريب الوقوع بودن چنين حملاتي در دست نيست.ريج تاكيد كرده است كه در حال حاضر، ما بيش از هر زمان ديگري در امنيت هستيم.وي در گفتگو با خبرنگاران گفته است كه سازمانهاي امنيتي امريكا تمامي كوشش خود را به خرج داده اند تا راي دهندگان بتوانند با امنيت و اطمينان خاطر به حوزه هاي اخذ راي مراجعه كنند.به گفته وي، در حال حاضر نيروهاي امنيتي در حالت آماده باش ضعيف - يا زرد - به سر مي برند و دليلي در دست نيست كه افزايش سطح آماده باش آنان را لازم جلوه دهد.
November 2nd, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی